Thursday, June 6, 2013

Berpuasa bagi Ibu Mengandung dan Menyusukan Bayi

Alhamdulillah hanya tinggal sebulan saje menjelang Ramadhan. Sebulan ni lah time nak ganti puase bagi sape2 yang tak ganti2 lagi..hehehe...jangan buat2 lupe ye...
Bagi ibu2 mengandung dan ibu2 menyusukan bayi pula mesti risau kan bayi dalam kandungan dan risau akan bekalan susu merudum.

Kalau ikot pengalaman saye dulu masa mengandungkan anak sulung, mase tu kandungan saya baru masuk bulan ke-5. Tak de lah risau sangat, tapi untuk menyedapkan hati, saya pergi berjumpe doktor untuk mendapatkan nasihat dan memastikan tahap kesihatan saye untuk berpuase. Ape yg doktor cakap, tak perlu risau, sekiranya ibu sihat dan tiade masalah kesihatan, ibu2 boleh berpuase. Dan pastikan mengambil makanan sihat semasa bersahur & berbuka. Ketika malam, pastikan minum air masak. Alhamdulillah,  saye dapat berpuase penuh sepanjang Ramadhan.

Yang pasti, mase Ramadhan ni lah saye tak pernah skip minum ESP semasa sahur. Memang berkesan sebab saya kekal cergas dan tidak letih sepanjang berpuasa.

Untuk ibu2 yang menyusukan bayi pula, jangan skip sesi pumping. Anda boleh meneruskan seperti biase. Semasa sahur pastikan anda ambil makanan berkhasiat yang lengkap dengan semue nutrisi. Sebaiknya jangan lupe makan kurma. Semasa berbuka pula, elakkan minum terlalu byk dan elakka minum air sejuk. Berbukalah secara sederhana dan berkhasiat. Di waktu malam pastikan anda banyak minum air masak. Minum secara sedikit2 tetapi kerap. Jangan lupe juge sesi pumping di waktu malam. Sebab dimalam hari hormon prolaktin sangat tinggi.

Saya cadangkan bagi ibu2 mengandung dan menyusukan bayi supaya mengambil ESP, MEALSHAKE dan PERFORMANCE DRINK sepanjang bulan Ramadhan ini. Kombinasi supplement ini akan memberikan anda tenaga dan khasiat yg lengkap sepanjang seharian berpuasa.


Energizing Soy Protein (ESP): Memberikan rasa kenyang berpanjangan dan memberi tenaga extra.

Mealshake: Kaya dan lengkap dengan 19 vitamin dan mineral serta asid amino yg penting bagi memastikan bekalan nutrisi cukop untuk tubuh.

Performance Drink: Bersifat isotonik, tiada gula tambahan, berperisa oren. Memastikan badan tidak terhidrat dan mengurangkan rasa haus.

-------------
Untuk semua, saya ucapkan selamat berpuase, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan tenang dan dapat perbanyakkan ibadat sepanjang Ramadhan ini. InsyaAllah

-----------------------------------

Hubungi saya untuk mendapatkan rundingan tentang produk SHAKLEE, Cara Pengambilan & Tips Berkesan !! Eksklusif hanya untuk pelanggan di blog ini.

 Ct Rosni |  013.7528484 |  rosni_siti@yahoo.com

No comments:

Post a Comment