Monday, February 11, 2013

Nutrisi Untuk Ibu Mengandung

Apabila mengetahui diri hamil, ibu2 digalakkan utk mule mencari ilmu tentang kehamilan, terutamanya bagi yg pertama kali hamil. Selain ilmu kehamilan, ilmu penyusuan susu ibu juga antara yg terpenting. Ini adalah sebagai persediaan sebelum sampai waktu bersalin. Ilmu2 ini lah yg akan membantu ibu2 ketika menghadapi masalah atau persoalaan ketika hamil & selepas bersalin.

Disini saya terangkan serba sedikit tentang nutrisi2 yg diperlukan ibu sepanjang tempoh mengandung. Set Mengandung dari Shaklee, InsyaAllah dapat memenuhi keperluan nutrisi ibu mengandung.

Energizing Soy Protein (ESP)
Protein merupakan blok2 pembinaan asa kita, lebih2 lagi kepada bayi di dalam kandungan. Ias sangat penting utk pembentukan sel, tisu, organ, otot dan tulang. ESP dilengkapi dengan kesuma 9 asid amino perlu dan diperkaya dengan 5 sumber vitamin serta 4 sumber mineral. Disebabkan indeks glisemiknye (39) yg rendah maka pemecahan gula berlaku secara perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam system badan. Oleh kerana ESP itu ESP boleh memberi tenaga kepada ibu.

Vitalea with Iron Formula
Semasa hamil, bayi dalam kandungan memerlukan darah yg banyak utk mendapatkan oksigen disamping untuk menyerap segala zat dan nutrient daripada ibu. Zat besi atau Iron memainkan peranan yg penting dalam pengangkutan oksigen daripada paru-paru ke tisu. Ia bergabung dengan oksigen didalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yg sangat penting agar ibu dan anak mempuyai zat & nutrient yg cukop serta boleh member tenaga kepada ibu.

Sustained Released Vita-C @ Chewable Vita-C Plus
Meningkatkan system imun, membantu menghalang pendarahan dalaman, membantu penyerapan zat besi agar bacaan hemoglobin berada pada tahap yg sepatutnya. Vitamin c yg mencukupi membantu tubuh menyerap Zat besi, Asid Folik & Vitamin B dengan cukop baik.

B-Complex with Folic Asid
Bcomplex ini memiliki kesemue 8 jenis vitamin B yg penting utk tubuh badan kita. Ia juga dilengkapi dengan Asid Folik yg dianggap sebagai makanan kepada otak. Ia diperlukan untuk pengeluaran tenaga dan pembentukan sel darah merah. Ia jga menguatkan imuniti dengan membantu dalam pembentukan sel darah putih. Ia sangat penting bagi ibu hamil kerana dapat membantu mengatur pembentukan sel saraf “embryonic” dan “fetal” yg mana amat penting untuk tumbesaran yg normal. Selain itu dengan Bcomplex ini dapat membantu mengurangkan masalah keletihan & mencegah anemia.

Ostematrix – 1 tablet Ostematrix = 1 gelas susu tinggi kalsium = 80biji badam
Kalsium sangat penting kerana janin menyerap kalsium ibu dengan banyak. Kalsium di dalam Ostematrix dilengkapi dengan magnesium, fosforus, Vitamin D, zinc, kuprum, manganese dan boron untuk penyerapan yg lebih bagus serta menghalang mendapan sesetengah mineral. Vitamin D sangat penting utk ibu hamil untuk tumbesaran janin terutamanya untuk tumbesaran tulang dan gigi yang normal pada kanak-kanak. Ia mencegah daripada otot menjadi lemah dan ia terlibat mengatur denyutan jantung.

Omega Guard
Minyak ikan yg berkualiti tinggi dan sangat bagus untuk kesihatan jantung serta perkembangan otak janin, kognitif dan visual. Pengambilan sewaktu hamil juga boleh membantu mengurangkan alahan seperti eczema.

Set A : Set Advance Ibu Mengandung
Set B : Set Asas Ibu Mengandung

Salam sayang Ibu Siti 013-7528484

No comments:

Post a Comment