Wednesday, December 28, 2016

Jalan Jalan Di Muor Sambil Belajar Sejarah



Minggu lepas kami sekeluarga pergi Muor, ada kenduri kahwin di Kampung Kesang. Rumah pengantin betul betul berdekatan dengan sungai kesang. Berhadapan pula dengan sawah padi terbentang luas.

Memang cantik lah pemandangan kat situ.

Sampai je di kawasan rumah pengantin, kami parking kereta di tepi sungai. Cuaca agak panas tapi angin bertiup sepoi sepoi bahasa meredakan rasa panas.

Sambil sambil parking kereta Encik Hasben mula buka cerita sejarah. Sejarah tentang Kesang di zaman pemerintahan Sultan Ali. (Hah, agak agak korang ingat tak topik sejarah pasal sultan ali ni?)

Cik Ros ni memang tak pernah lulus subjek serajah Tingkatan 4 & 5. Masa SPM je lulus, itu pun sebab ulangkaji soalan ramalan. Yang best nya yang Cik Ros ulangkaji tu lah yang keluar.

Maka nya, 16 tahun lepas, hari itu dalam sejarah Cik Ros dapat B dalam subjek sejarah SPM. 😂😂😂

Banyak yang Encik Hasben cerita, dari cerita sultan ali sampai ke cerita maharaja abu bakar. Kenapa bukan sultan ali yang memerintah johor. Bla...bla.. bla..

Kalau Cik Ros memang sumpah lah tak ingat langsung sejarah sejarah ni. Tapi tidak Encik Hasben. Dia ni macam buku sejarah bergerak tau. Hahaha.

Kalau pergi jalan jalan pun, diajak nya kami pergi muzium. 😝😝

Agak agak korang ada masalah pelupa ke ada anak anak yang tengah belajar ke, cepat cepatlah makan minyak ikan OmegaGuard tak pun makan Lechitin. Bagus untuk daya ingatan ya.

Orang perempuan yang lepas bersalin tu pun wajib lah makan OmegaGuard ya. Sebab kritikal sangat masalah pelupa tu. Hihihi.

Cik Ros
Yang Alergik Dengan Subjek Sejarah, Add Math & Fizik

+6013- 7528484
Pengedar Shaklee Johor Bahru

No comments:

Post a Comment